Friday, March 24, 2017

Rosszra jót

Az egyik legnagyobb értetlenség azt a jézusi tanítást illeti, mely szerint szeressük ellenségeinket, s a rosszra válaszoljunk jóval.


A hagyományos értelmezés zavart okoz. Ki az a marha, aki nem védi meg magát? Aki nem védi meg magát, az a legtöbbször rosszat tesz, hiszen engedi a rosszat kiteljesedni. Maga Jézus is néha megragadta az ostort, s kőkeményen odavágott a gonoszok pofájába!

Ne tedd azt másnak, amit nem szeretnél, ha más veled tenne! - mondja szintén Jézus, bár nem csak ő mondta ezt, előtte és utána is sokan mondták ugyanezt az elvet.

De ezt az elvet fordítva is értelmezni kell, s azt is jelenti: ne engedd, hogy más azt tegyen veled, amit te se tennél másokkal!

Hogyan tudunk a rosszra jóval válaszolni, anélkül, hogy megszegnénk ezt az utóbbi elvet? Egyetlen módnak: a rosszt jónak láttatják, megkeressük benne a jót, s így valójában a jóra válaszolunk jóval. A rossz elleni leghatásosabb fegyver: eltagadjuk annak rossz jellegét. A gonosz lények ugyanis semmitől se riadnak vissza, mint attól, ha kiderül, hogy gonosz tettük valójában nem gonosz.

2 comments:

  1. Több probléma is van. Leginkább hogy ezek a szentenciák szinte bárhogy értelmezhetők.

    Példák:
    "Ne tedd azt másnak, amit nem szeretnél, ha más veled tenne!"

    Vajon szeretné-e a sebész, ha a hentes, akinek kioperálta a vakbelét, kioperálja az övét?

    2. "eltagadjuk annak rossz jellegét. A gonosz lények ugyanis semmitől se riadnak vissza, mint attól, ha kiderül, hogy gonosz tettük valójában nem gonosz."

    A gonoszok sok esetben nem gonoszok. Többnyire ostobák, önzők, vagy csak nem azt teszik, amit mi szeretnénk.

    3. Többnyire amit büntetnénk, csak indok. Vagyis erkölcsileg azzal mentjük fel magunkat, hogy valami gonoszságot torolunk meg, holott csak indokként használjuk más, sokszor önző érdek érvényesítése érdekében.

    Ilyen módon Jézus szavai és tettei is könnyen kiforgathatók:
    Például nem is a kufárokkal volt baja, hanem csak hírnevet akart szerezni.

    ReplyDelete
  2. Jézus azt mondta a hegyi beszédben, hogy "Cselekedjetek másokkal úgy, ahogy szeretnétek, hogy mások veletek cselekedjetek!", vagyis nem tagadva mondta.

    ReplyDelete