Thursday, December 28, 2017

Pálfordulás és köpönyegforgatás

Minden köpönyegforgatás tekinthető pálfordulásnak, de a valóságban az egyik negatív, a másik pozitív jellegű. Így a köpönyegforgatás szót nem használják, csak negatív értelemben.

A köpönyegforgató nem belső meggyőződésből változik, hanem érdekből. Míg a pálforduló esetében ez nem így van: ott a változás oka belső és érdekmentes.



Eleve rossz-e, ha valaki változtat elvein? Nem, hiszen jellemzően csak a buta emberek nem változnak sosem. Az okos ember ellenben folyamatosan gondolkozik, értékel és újraértékel, aminek hatására változni is szokott.

Viszont a pálfordulás típusú elvváltozás ritkaság. ez ugyanis egyfajta katartikus, gyors, csodaszerű változást jelent. Míg a legtöbb ember lassan változtat elvein.

A gyors változás egyik mellékterméke a visszafelé köpködés. Ez azonban természetes jelenség, hiszen ha az ember valamiben hisz, majd kiábrándul belőle, természetes emberi érzés a negatív érzelem az elhagyott régi iránt. De ez rendszerint múló, gyors érzelmi kitörpés, mely az okos embernél gyorsan eltűnik.




Én se nem pálfordultam, se nem köpönyegforgattam eddig még soha. De sokat változtam. Még vallást is lassan váltottam annak idején, nem  volt szellemi katartikus élményem.




No comments:

Post a Comment